louisesblogg

Alla inlägg under november 2010

Av Louise - 22 november 2010 19:19

      

Av Louise - 22 november 2010 19:07

Måndag

  • Hälsa på pappa och Lotta. Långpromenad med hundarna
  • Hälsa på farmor på Axeltorp
  • Äta thaimiddag med Martins föräldrar

Tisdag

  • Köra Martins föräldrar till tåget
  • Åka till Xxxlutz :)

Onsdag

  • Tatuera mig kl 11.oo ( ca 3 h )

Torsdag

  • Hämta Leo på förmiddagen (vara hundvakt till söndag)
  • Hälsa på farmor

Fredag

  • Åka till veterinären, marsvinen ska ha sina sprutor
  • Passa Leo :)
  • Till Linderöd på kvällen

Lördag

  • Passa Leo :)
  • Till Linderöd och hugga gran
  • Börja julpynta!! :D

Söndag FÖRSTA ADVENT

  • Åka till pappa och Lotta och lämna Leo + julpyssla
  • Julbaka
  • Hälsa på farmor

 

LÄNTAR TILLS DET BLIR DECEMBER. Vi ska fira jul hemma hos mig och Martin i Osbyholm och alla ska komma :)

Av Louise - 21 november 2010 23:54

Usch jag hatar att inte kunna sova på kvällen.. Dagtid kan jag lägga mig när som helst och somna som ett barn men på kvällen är det tvärtom. Jag slutade sova en stund på dagen men inte heller det hjälpte. Det bästa är om man kan acceptera det och bara ligga och slappna av el gå upp och göra något och lägga sig senare. Men det kan jag inte heller.Tror jag har för mycket skit i hjärnan som måste bort. Min läkare skulle skicka en remiss till en terapeut så nån gång ska jag få en kallelse. Men när?Tycker allt som har med psysisk ohälsa är äckligt. Det är så vanligt idag och för vissa är det som att det är inne att vara låg och deprimerad. Att det är häftigt att äta mediciner och skära sig. Jag fattar det inte, jag skäms över att säga att jag är deprimerad. Ännu mer med medicinerna. Jag tror att hela den här "inne" grejen är anledningen till att folk runt omkring i te tar tillståndet depression på allvar. Dom säger bara" ta dig i kragen och ryck upp dig!"Som om dom visste.. Kan rekomendera två bra böcker:Adams bok &Jag vill inte leva men inte heller dö.Dom ger lite mer perspektiv på saker och ting.

Av Louise - 20 november 2010 14:32

Kai

Kai
Kai.jpg
RasgruppSKK:Grupp 5 Spetsar och urhundar
 FCI:Grupp 5, sektion 5
Asiatiska spetsar och närstående raser
UrsprungslandJapan Japan
SpecialklubbSvenska Spets- och Urhundklubben
RasstandardFCI (engelska) (doc)
Andra namnKai ken
[Dölj]Egenskaper
MankhöjdHanhund50-56 cm
 Tik45-51 cm

Kai eller kai ken är en japansk hundras av spetstyp som anses vara något av nationell symbol i sitt hemland och erhöll år 1935 status av "nationalmonument". Den har fötts upp i århundraden, men är ändå inte särskilt vanlig ens i Japan.

Utseende

Kai är av medelstorlek med kilformat huvud och spetsiga öron. En hanhund blir runt en halvmeter hög, tikarna något lägre. Svansen hålls rullad över ryggen eller krökt i en båge. Ben och hasor är starkt byggda och minner om att hundens naturliga habitat är bergsområden. Pälsen är grov, av medellängd och är antingen helt mörk eller ljusare och strimmig.

Kai är en intelligent hund, livlig och modig. Den är en typisk jägare och kan bli en mycket duglig vakthund. Lika trogen den är sin familj, lika avståndstagande brukar den vara inför främlingar. Den är godmodig och tolerant mot barns behandling och är vanligtvis inte särskilt aggressiv gentemot andra hundar.

Historia

Kai är en av sex hundraser som sedan urminnes tider har funnits i Japan. Den största av dessa raser heter akita, det finns också fyra mellanstora raser vid namn kai, kishu, shikoku och hokkaido och den minsta rasen heter shiba.

Den anses vara den äldsta och mest renrasiga hunden i Japan. Den avlades fram i distriktet Kai i prefekturen Yamanashi på huvudön Honshū.




Så jädra fin hund! Verkar perfekt, men verkar inte finnas någon kennel i sverige. Tyvärr :(


Av Louise - 20 november 2010 13:00

Usch vilket väder det är ute!! Jag har inget emot att det blir kallt och vinter men när det blir runt 1 grad och regn/snöar är det tradigt.

Skulle egentligen till malmö idag men mamma hade sovit dåligt inatt så det blev inte till att åka till henne, iaf inte på förmiddagen. Jag och Martin tänkte att vi skulle åka ändå men sen kom han på att han lovat sina föräldrar att komma till linderöd och hälsa på (dom ska till Kina på tisdag) och så skulle han till Peter och ut och gå med han och hans hundar. Så nu sitter jag här hemma alldeles solo och funderar på vad jag ska göra med mitt liv. Antingen stannar jag hemma eller så åker jag in med bussen kvart i två och shoppar loss på Entré. Är mitt favoritställe i malmö för där finns alla affärer jag gillar.

Men jag får se, inte så kul att åka själv liksom..




Av Louise - 18 november 2010 12:17



Äntligen börjar mina små granatäpple skott titta upp från jorden :) 

Av Louise - 18 november 2010 12:08

Var ju som sagt och hälsade på mamma igår. Jag kom vid ett tiden och på förmiddagen hade en långtradare exploderat utanför den byggnaden där mamma jobbar. Snacka om spänning på jobbet!


  

Jag och hundarna var ute och kollade på lastbilen som var nästan helt uppbränd




http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1300089/Brand-lagger-rok-over-centrum.html

En dragbil med trailer började på onsdagsförmiddagen brinna nära en byggnad på Terminalgatan. Svart rök bolmade upp från Frihamnsområdet och spred lukten av bränt gummi och plast. Lastbilen var lastad med elektronik.

I en närliggande byggnad finns Kulturförvaltningens magasin där Malmö Museer förvarar flera stora samlingar. Göran Larsson, chef på Malmö Museer, fick snabbt veta vad som hänt.

– Man blir alltid förfärad när det brinner nära sådana här byggnader, men magasinet har väldigt högt ställda säkerhetskrav, säger Göran Larsson som aldrig hann bli orolig för spridningsrisken.

Räddningstjänst larmades strax före klockan elva och vid 11.30-tiden hade den intensivaste delen av elden släckts. Lastbilen var snart helt utbrunnen och polisen har inga misstankar om brott. Ingen skadades i samband med branden och hamnens verksamhet kunde hela tiden fortsätta som vanligt utan några förseningar.

– Vi vet inte vad som orsakade branden, säger Anders Kindberg, inre befäl vid Räddningstjänsten Syd.




Av Louise - 17 november 2010 20:25

Nu har jag snart gått arbetslös i ett år (januari). Vissa perioder har det varit jobbigt och vissa skönt. Men nu märker jag att jag börjar slappa till ordentligt.

Som dom flesta husägare vet har man alltid något att göra i ett hus dvs man kan nästan aldrig ha tråkigt. Jag brukade skriva en lista varje morgon över allt jag skulle göra under dagen så nästan varje dag hade jag fullt upp. MEN NU...

Fan jag är helt förslappad och orkar nästan inget förutom att ta promenader med hundarna. Utöver det ligger jag oftast och gosar med hundarna och lyssnar på ljudböcker.


Känns lite som att jag nått botten. I våras hade jag ryckt upp mig och kände verkligen att jag var redo att ge mig in på ett nytt spår i livet, men så dog Robin och all lust bara försvann. Har värderat om livet och den lilla tiden man har efter den händelsen. Men ändå inte orkat ta tag i något.

Känns som att jag gått ner mig rejält och idag bestämde jag mig för att det verkligen var på tiden att ta mig i kragen och börja ta beslut igen.


Så jag åkte en sväng till malmö och hälsade på mamma på hennes jobb. (när jag vaknade på morgonen var jag 100 ¨på att ställa in alla planer för dagen). Och fast att jag hatar att köra runt på rungvägarna och alla filer hit och dit i malmö lyckades jag ändå ta mig till frihamnen utan panik. Kändes så skönt!


Imorgon ska jag banne mig ta mig till friskis och skriva in mig igen!! BASTA!


Jag back in the days - ung och vacker  

Ovido - Quiz & Flashcards