louisesblogg

Alla inlägg den 13 november 2010

Av Louise - 13 november 2010 23:32

Jag har fått många frågor om mina hundar. Som dom flesta säkert har sett på mina bilder så har jag två Siberian Huskys.


En hane som heter Silver och fyllde två år nu i oktober. Han är svart, vit och grå. Det är verkligen husses pojke!

SilverPilen<3 , kennel namn Turning Leaf, kommer från kennel: Poshpows


Lilja är därimot mattes lilla tjej. Hon fyller två år i januari och är brun och vit.

Lilja är från utställningslinjen medan Silver är från draglinjen. Det syns ganska tydligt och det är många (okunniga :) ) som tror att dom inte är samma ras.


Liljan<3 , kennelnamn: Money money money, kommer från kenneln Abbaboos


Första Hund 

Både jag och min sambo har ej haft hund innan vi skaffade dessa. Vi blev varnade av många att inte börja med huskys. Att det skulle bli så besvärligt och att dom krävde så mycket. Personligen är det en av de bästa val jag gjort här i livet - att skaffa en husky.

Det gick så bra med Silver och jag tror mycket att det berodde på att både jag och Martin var seriösa. Vi skaffade inte hund endast för vårt eget nöje, vi gjorde det även för hunden skull. Därför var vi båda villiga att ge upp de friheter man har utan hund. Som sagt, att skaffa Silver och Lilja var det bästa vi gjort.

Jag älskar dom lika mycket som att det vore våra egna barn, MEN jag vet att det är hundar och inte bebisar! Men dom är ändå mina bebisar som ni förstår :)

Motion

Av erfarenhet upplever jag att huskyn anpassar sig när det gäller motion. SJÄLVKLART ska den ha mycket motion men vissa människor verkar tro att det ska vara sååå hysteriskt mycket. Att man ska ut och springa typ 10 mil för att den ska bli nöjd. Det var t om en man som frågade mig om det stämde att huskys blev aggressiva om de inte fick sin motion. Det har jag aldrig upplevt, dock att dom blir rastlösa och lite smågalna.

Varken Silver eller Lilja har varit några gnagare, dvs bitit sönder vår inredning. Silver hade en grej för vedträ när han var liten :) Men annars inte.

Jag brukar gå ca 1 mil om dagen med Silver och Lilja. Vissa dagar i veckan cyklar jag även med dem. Det är nog väldigt viktigt, att dom får springa av sig lite då och då.


Personlighet

Huskys har verkligen helt egna personligheter. Silver och Lilja är som svart och vitt. Lilja älskar att ut och dra - Silver vill mest lunka, lukta och pinka.

Silver behöver stimulans/ underhållning annars blir han pipig- Lilja roar sig själv och när hon har tråkigt går hon och lägger sig.

Silver går upp tidigt på morgonen - Lilja går TIDIGAST upp kl nio. Helst går hon upp vid elva halv tolv :)  OSV

En sak gemensamt: JÄKLIGT ENVISA. Tur är att husse och matte är strået vassare.


FÖRDELAR & NACKDELAR

Den största nackdelen är att det är svårt att få en husky att gå utan koppel. Jaktinstinkten inom rasen är otroligt stark. Så skaffar man en husky får man vara beredd på att alltid ha den i koppel. ( har dock hört om folk som har sin husky lös så det finns hopp!)

Nackdel nr 2 är att man inte kan ha andra husdjur, som t ex katter och smådjur.

Liljas specialité är katt och Silvers är kanin...


TUR ÄR att det finns fler fördelar, t ex att det är världens mest underbara hund!

Dom är mer självständiga jämfört med vissa raser, men ändå är dom keliga.

Dom luktar inte illa, inte ens när dom är blöta.

Eftersom dom är så nära släkt till urvargen finns det inga vanligt förekommande sjukdommar eller problem med höfter. Dom är så naturliga en hund kan bli :)


OBS ALLT JAG PRECIS SKRIVIT ÄR MINA UPPFATTNINGAR OCH INGEN REN FAKTA!


Nu ska jag gå och lägga mig. Martin ligger nere i soffan framför Pulp fiction och sover som en gris. Lilja ligger hos mamma i gästrummet och sover med sin pipleksak och Silver i sin bia bädd i köket. Hela familjen samlad under samma tak. Det gillar jag! Något jag mer gillar är thaimassage- imorgon kommer Nock och jag ska få två hela timmar :)

Natti!



  Mys i fönstret vid sängen, favoritplatsen

 

  Lilja i sitt tikskydd, tack gud för den uppfinningen :)

 

Lilja med sin "valp", dvs din plastpipleksak.   

 

Finaste!  


  

Silver när han var ca 1 ½ år gammal  


Silver älskar mjölk!

Gräva är väldigt roligt tycker bägge!  


Lilja får dusha efter att ha varit på rymmen i Vittskövle. Hon hade rullat sig i minkbajs vilket inte var populärt! 


<3           

Ovido - Quiz & Flashcards