louisesblogg

Alla inlägg under januari 2011

Av Louise - 28 januari 2011 10:11

Jag går i protest mot kylan. Jag hatar att vakna på morgonen och se snön utanför fönstret och huset är askallt. Kanske därför jag ligger kvar till typ halv tolv:) hade jag inte haft hundarna hade jag nog legat i sängen hela dagen. Inte blir gjort här hemma sålänge det är så kallt! Jag eldar och eldar i kaminen men det värmer inte mycket. När Martin kommer hem från jobbet kl halv fem brukar jag ha lyckats få upp värmen i huset lite och då bara gnäller han över att han inte fattar varför jag tycker det är kallt. Jag hade kunnat ge min högerarm för att få vÅren att komma tidigare!!!!!!! Usch nu måste jag gå upp från min varma sköna säng för att gå ut och rasta hundarna. Bajs

Av Louise - 26 januari 2011 10:47

 

En sammanfattning av FAS 3:

Efter det att a-kassedagarna förbrukats (max 300 dagar löpande) går den arbetssökande in i ”Jobb- och utvecklingsgarantin”. A-kassenivån har då sjunkit från 80% till 70% efter 200 (100 för ungdomar) och till 65% efter 300 dagar. Jobb- och utvecklingsgarantin har först två faser där man aktivt söker jobb, får hjälp av coacher osv osv.


Anledningar till varför man hamnar utanför A-kassesystemet kan t ex vara att man inte jobbat tillräckligt många timmar per månad under föreskriven tid enligt reglerna för A-kasseersättning. Det räcker att man jobbat en timme för lite en enda månad för att hela systemet ska spricka! Många som jobbar deltid råkar ut för detta, likaså personer som jobbar på vikariat. För att kvalificera sig till en ny A-kasseperiod måste man ha arbetat minst 50 tim/månad under en sammanhängande period på 6 månader under de senaste 12 månaderna eller minst 80 timmar/månad under en splittrad tid av 6 månader under de senaste 12 månaderna. Denna regel är stenhård! Om man t ex arbetat 49 timmar under en av dessa 6 månader är det kört med en ny A-kasseperiod.


Dessutom är problemet att många yngre inte ens tar sig in i A-kassesystemet eftersom det kräver minst ett års medlemskap för att få en inkomstgrundande ersättning från A-kassan. Den som inte får en någorlunda lång anställning går naturligtvis inte med i A-kassan, dessutom kräver inträdet i sig att man arbetat viss tid.


• Efter 450 dagar i Jobb- och utvecklingsgarantin infaller FAS 3.
• Det innebär att den arbetssökande anvisas en sysselsättningsplats hos en arbetsgivare, privat eller offentlig.
• Arbetsgivaren får 225 kronor per dag i ersättning för varje arbetssökande han eller hon tar emot dvs ca 5000 kr per månad skattefritt utan motkrav. Ökande omkostnader kan bli fallet för den som sätts i en FAS 3-sysselsättning, kostnader för resor, kläder, barnomsorg osv.


• Arbetsuppgifterna får inte vara ordinarie arbetsuppgifter. Detta fungerar endast på pappret. Många i FAS 3 utför helt reguljärt arbete, utan rätt till semester, utan rätt till jobbskatteavdrag, utan kollektivavtal, utan varken ob- eller övertidsersättning, utan rätt till arbetskläder osv osv osv. Arbetstiderna följer ofta ordinarie arbetstider hos resp företag, deltagare i FAS 3 får ofta inte vara med på fester som företagen ordnar, det förekommer att vikarier blir uppsagda för att sedan tas in som FAS 3-are osv osv. FAS 3 missbrukas alltså å det grövsta! Många företag baserar sin verksamhet på inkomsterna från FAS 3 och antalet anordnare har nära på fördubblats på ett år. Från 3 400 stycken för ett år sedan till 6 700 stycken i slutet av november 2010. Därutöver finns redan etablerade företag som har fler FAS 3-sysselsatta än ordinarie anställd personal.


• Den arbetssökande får 65 procent av den a-kassegrundande inkomsten, max 680 kronor per dag före skatt. För att få 680 kr/dag med 65% ersättning krävs att man haft en rätt hög inkomst och därvidlag inte fått ut varken 80% eller 70% av sin lön tidigare, utan i praktiken legat på 65% redan från början.
• Den som inte haft rätt till inkomstgrundad a-kassa får 223 kronor per dag före skatt.
• I de fall där den arbetssökande inte är berättigad till aktivitetsstöd återstår försörjningsstöd (tidigare kallat socialbidrag) från kommunen.


• År 2009 var det bara hälften i gruppen som hade rätt till a-kassa. Hur många som har 680 kr/dag före skatt framgår inte någonstans.


Vi kräver att FAS 3 tas bort eller ändras och likställs med ordinarie arbeten som ger riktiga löner till riktiga villkor. FAS 3 idag är inte meningsfullt, det uppmanar till utnyttjande av gratis betald arbetskraft på bekostnad av de som befinner sig i FAS 3, det utmanövrerar riktiga anställningar och riskerar att ge en lönedumpande effekt på sikt.


Vi kan inte acceptera detta!



GÅ IN OCH SKRIV DITT NAMN OCH STÖD INSAMLINGEN FÖR ÄNDRING AV FAS 3!

http://namninsamling.se/index.php?sida=2&nid=5210



Sidor:

http://www.facebook.com/pages/Folkupproret-mot-utnyttjande-av-praktikanter/171804629514977?v=wall

 

http://www.facebook.com/pages/Folkupproret-mot-utnyttjande-av-praktikanter/171804629514977?v=wall#!/event.php?eid=124650754269389


Av Louise - 25 januari 2011 21:40

 

   

              

Av Louise - 25 januari 2011 21:27

Är det verkligen tillåtet för ett företag att inte ha något telefonnr man kan nå dom på? Har mailat och mailat men utan svar.. Dock hittade jag ÄNTLIGEN mitt kundnr i miniatyrstorlek på fakturan. Så jag gick in på hemsidan och sa upp mitt abbonemang. Hoppas bara det funkar, kan nästan slå vad om att dom kommer fortsätta skicka paket ändå.. Och jag ska tamefan inte betala för det jag fått för det har jag meddelat att jag ville skicka tillbaka!


Det sjukaste är att jag precis försökte gå in på deras hemsida men det verkar inte fungera längre!


Akta er för oseriösa företag över internet. Gå till tandläkaren och blek tänderna ist! Det är mitt råd

Av Louise - 25 januari 2011 20:39

Jag och Lilja lämnade av Silver i linderöd hos Martins föräldrar på förmiddagen. Sen bar det av en sväng ut till Vittskövle, där vi hälsade på pappa och Leo. Gissa om Leo blev glad att se Lilja ? Hans svans höll på att piska sönder glaset i fönstret han stod i när han såg henne. (han gillar att stå i fönstret och titta ut)

Lilja som är pågång att löpa har varit lite småkinkig sist hon träffade Leo men idag var hon nästan lika glad som honom. Vi fyra tog en promenad till golfbanan, där det fanns mycket grönt gräs! Även om det var kyligt känner man mer och mer att våren är påväg. Så härligt!


Sen åkte vi direkt från pappa till Degeberga för att hälsa på en gammal barndomsvän, som också är gravid :) och har vovve. Vi tog en promenad vid fallet och kollade på djuren i forsakar. Lilja blev förälskad i dom små grisarna !


  


Efter det blev det än sväng till Axeltorp för att hälsa på lilla farmor.

VILKEN HÄNDELSERIK DAG. Så imorgon ska jag väl typ bara sova, är kass i halsen fortfarande så det blir väl ingen vattengympa :(

Av Louise - 23 januari 2011 12:42

          

Av Louise - 23 januari 2011 12:39

Idag fyller min lilla snutta 2 år och blir därför stora damen. From nu räknas hon som en vuxen hund. Men för mig är hon alltid min lilla flicka <3


  

Av Louise - 23 januari 2011 12:34


I veckan har det varit riktigt vårväder här i osbyholm med plusgrader och sol. Jag och vovvarna körde den långa rundan med sparkcykeln för första gången i år!

Härligt!


  

Presentation


Välkommen till min blogg! Här skriver jag om mina siberian huskies, min familj och lite annat smått och gott som händer i min vardag. Vill du veta mer? Läs ! :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards