louisesblogg

Alla inlägg den 14 januari 2011

Av Louise - 14 januari 2011 23:24

Imorgon börjar vargjakten. Det är en så kluven fråga men jag tycker ändå att jakt på varg borde förbjudas. Visst har det blivit inavel men det går att påverka på andra sätt än död.


Från naturvårdsverkets hemsida:

Jakt på varg

Sammanlagt 20 vargar får fällas i licensjakt 2011 med jaktstart 15 januari. Det har Naturvårdsverket beslutat. Verkt beslutar dessutom om skyddsjakt i alla län utom sex län med fasta stammar av varg där länsstyrelserna beslutar. Här kan du läsa besluten om skydds- och licensjakt




Riksdagen beslöt 2009 om ny rovdjurspolitik. Det innebar ökad regionaliserad rovdjursförvaltning, genetisk förstärkning av vargstammen genom flytt av vargar samt, som kompensation för flytten, licensjakt på varg.

År 2010 var första året med licensjakt i Sverige. Naturvårdsverket tillät då jakt på 27 vargar i fem län. År 2011 tillåts licensjakt på 20 vargar i sex län. Målet är beslut att licensjakt ska användas för att begränsa vargstammens tillväxt och att antalet vargar ska vara maximalt 210 djur. 6 863 hade anmällt sig som vargjägare i Jaktregistret till den 22 december.


http://www.naturvardsverket.se/sv/Arbete-med-naturvard/Jakt-rovdjur-och-vilt/Jakt/Jakt-pa-varg/

Av Louise - 14 januari 2011 23:13

Jag har aldrig varit något stort fan av matlagning. Inte innan iallafall. MEN så kom Morberg in i mitt liv och nu följer jag hans mat program "Vad blir det för mat?" rent slaviskt. Jag gillar honom starkt och den maten han lagar verkar sjukt god. Så innan jul köpte jag en liten julklapp åt mig själv, nämligen Morbergs kokbok "Scenen, livet och konsten att laga mat". Har lusläst den rejält och på tisdag ska den invigas :)


 Jag och Martin kör med veckoplanering från och med 1 januari, dvs vi planerar mat för kommande vecka och inhandlar allt på söndagen. Det är verkligen skitbra! Då slipper man stå framför kylskåpet en tråkig torsdag och sucka för det finns inget att laga. Det är även lätt att planera så man får i sig en hälsosam och varierad kost. Fisk 2 gånger i veckan, javisst!





Av Louise - 14 januari 2011 23:03

Av Louise - 14 januari 2011 18:17

Trevligt är ett typiskt trevligt ord -P.Morberg

Presentation


Välkommen till min blogg! Här skriver jag om mina siberian huskies, min familj och lite annat smått och gott som händer i min vardag. Vill du veta mer? Läs ! :)

Fråga mig

0 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4 5 6 7
8
9
10
11
12
13 14 15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25 26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik


Ovido - Quiz & Flashcards